ثبت جهانی مجموعه تاریخی بایزید بسطامی
شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

وی با تشكر از زحمات كشاورزان و خداقوت به آنان، از تدبیر شورای اسلامی و شهرداری در برگزاری چهارمین جشنواره گردشگری زردآلوی بسطام تقدیر كرد.

مقام عالی دولت در شهرستان شاهرود لزوم ایجاد بازارچه صنایع دستی در منطقه را یادآور شد و افزود: الحمدالله به دست توانای هنرمندان شهرستان شاهرود و بخش بسطام آثار و صنایع دستی بسیار ارزشمندی تولید و معرفی می شود و امیدداریم تا سال آینده شاهد افتتاح بازارچه صنایع دستی باشیم كه هنرمندان عزیز مستقیم بتوانند كارهای بسیار زیبای صنایع دستی را بفروشند.

مدیركل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز در این مراسم برگزاری جشنواره ها را بهانه ای هرچند كوچك برای دور هم بودن و لذت بردن از آن خواند و گفت: چنین جشنواره هایی بهانه ای برای ایجاد فضای مفرح اجتماعی و لذت بردن منطبق بر آداب و رسوم و بهره بردن از آن است.

حسین خواجه بیدختی با بیان اینكه شهر تاریخی بسطام دارای خصایصی است كه می شود در مورد آن گفت «آنچه خوبان همه دارند، تو تنها داری»؛ تأكید كرد: مجموعه تاریخی بسطام قابلیت ثبت در فهرست جهانی میراث فرهنگی را دارد. 

وی خاطر نشان كرد: مقدمات این كار فراهم شده و انشاءالله به زودی مجوز راه اندازی پایگاه پژوهشی مجموعه تاریخی فرهنگی بسطام را خواهیم گرفت.

مدیركل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینكه قابلیت های بالا، آب و هوای مطبوع و وجود مردم متدین و مهمانپذیر بسطام سبب شده این شهر و مجموعه تاریخی در سال جاری به ویژه در نوروز بالاترین رتبه بازدید گردشگر را در استان به خود اختصاص دهد؛ یادآور شد: در ایام نوروز ۳۸ هزار نفر از این مجموعه بازدید كردند و خاطرات خوشی را با خود از این دیار به یادگار بردند كه نشان از مهمان نوازی، مهمان دوستی و پذیرایی مردم بسطام است.

رئیس شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام نیز در این جشنواره دو روزه به باغات گسترده و سطح زیر كشت زردآلو در منطقه اشاره كرد و گفت: خداوند را به نیابت از همه عزیزان باغ دار كه از این محصول بهره برداری كرده و متنعم شده اند، شاكریم و به درگاه پروردگار متعال خاضعانه شكرگزاری می كنیم كه خوان نعمت خود را در منطقه بسطام گسترانیده و مردم را از آن بهره مند كرده است.

نصرت الله خدامی هدف از برگزاری چهارمین جشنواره  گردشگری زردآلوی بسطام  را بیان كرد و اظهار داشت: برگزاری این جشنواره ها بهانه ای است كه دور هم جمع شویم و بیشتر همدیگر را بشناسیم.

وی از آبشار تنگه داستان و شهر تاریخی و پلكانی مجن، منطقه فرح زاد، چشمه سارهای زلال و خنك، روستای ابرسج، دهانه حیران و جنگل ابر به عنوان بخشی از اكوتوریسم منطقه یاد كرد و افزود: در بحث توریسم عرفانی و مذهبی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در قلعه نوخرقان، بایزید بسطامی و امام زاده محمد(ع) و سیدابوالقاسم(ع) در بسطام و سایر امام زادگان در سطح منطقه وجود دارد كه گردشگران می توانند از این مكان های زیبا بازدید كنند.

رئیس شورای اسلامی شهر بسطام به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) كه فرمود: «اینجا منطقه ى عالِم خیز است؛ منطقه ى معلمان دین و اخلاق. در زمان گذشته هم نام بایزید بسطامى و ابوالحسن خرقانى را همه ى مسلمانان و مرتبطین با معارف اسلام - ولو غیرمسلمان - شنیده اید. البته امثال بایزید و ابوالحسن خرقانى را با این مدعیان صوفیگرى نباید اشتباه كرد. آنها داستان دیگرى دارند و ماجرا و سخن دیگرى است.» اشاره و تصریح كرد: بزرگان، علما و شخصیت های بزرگی در این منطقه تربیت شده اند.

وی گرایشات عمیق درونی مردم منطقه به مذهب، دین و دستورات خاص آن را دلیل سربرآوردن بزرگان و علمای برجسته ای همچون آیت الله العظمی حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی، حاج آقا بزرگ اشرفی از روستای قلعه آقا عبدالله، حاج شیخ حسین ابرسجی شاهرودی و حاج شیخ عباسعلی ابرسجی شاهرودی از روستای ابرسج، آیت الله توحیدی، حاج شیخ عباس بسطامی، حاج شیخ حسین بسطامی و شاعرانی همانند فروغی بسطامی و نویسندگان برجسته از این خطه عالم پرور و مجاهدپرور عنوان كرد كه منجر به تربیت شخصیت های بزرگی شد كه به عالم اسلام و تشیع خدمت كرده اند.

خدامی با تشكر از افرادی كه در بخش گردشگری سرمایه گزاری كرده اند؛ تأكید كرد: زمینه ها و زیرساخت ها چه در بخش صنایع تبدیلی مربوط به زردآلو و سایر محصولات كشاورزی و چه در بخش گردشگری فراهم است و ما از كسانی كه در این بخش ها سرمایه گزاری نمایند، استقبال می كنیم.

وی در پایان پسته بسطامی، قیسی، برگه زردآلو، ترشی های مخصوص، مارمالاد و دیگر مشتقات این محصول و یخنی به عنوان یكی از غذاهای محلی تهیه شده از چغاله ی زردآلو را بهترین سوغات بسطام معرفی كرد.

شهردار بسطام نیز با خیرمقدم و تشكر از همه كسانی كه در چهارمین جشنواره گردشگری بسطام حضور یافتند؛ هدف از كارهای انجام شده در این جشنواره را معرفی بیش از پیش این شهر عنوان كرد. گفتنی است استاندار سمنان با حضور در چهارمین جشنواره گردشگری بسطام از نمایشگاه جانبی آن نیز بازدید كرد.

اجرای برنامه های شاد و متنوع با حضور جمعی از هنرمندان كشوری، برپایی مراسم آیینی، نحوه ی تهیه برگه زردآلو به طور نمادین، برپایی نمایشگاه عرضه زردآلو و فرآورده های آن و نیز صنایع دستی، گردشگری و ... بخش هایی از این جشنواره بود كه با استقبال گسترده گردشگران روبرو شد

  
  
  
  
  
 
 
 
برگرفته از بسطام نیوز

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 5 مرداد 1394برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب